For å få en oversikt over hva de forskjellige tuning metoden er. Les mer under her :-)
Oversikt over artikkelen:
Del 1: Innledning.
Del 2: De to hoved tuning metodene med enkel forklaring.
Del 3: Fordeler og ulemper med begge metodene, inkl faremomenter. Hva skal du velge?
Del 4: For de spesielt interresserte. En litt mer ” fagtung” artikkel.
Ord som blir brukt for å beskrive disse to forskjellige chiptuning metodene. ( for eksempel power boks- seriell tuning, obd tuning etc etc ) med enklest mulig forklaringer av hva dette igjen er!
Del 1: Innledning - Hva er chiptuning? Og- på hvilke motorer fungerer tuning?
Som alle vet i dag så har bilen en egen data hjerne, styre enheten også kalt ecu ( elektronisk control unit ). Når en bruker ord som tuning, så vil det enkelt si at en endrer dataene som motoren bruker mht feks innsprøytingen av drivstoff . Det vil si hvordan motoren oppfører seg innenfor de faste rammer som er der. Man bytter ikke fysiske komponenter i bilen som turbo, intercooler, kamaksel eksos deler el lign.
Da endringene skjer innen luft – drivstoffet sin vei fra luftfilter eller bensin / diesel pumpe og veien videre inn til kompresjonskammeret. Så er den harde sannhet at chiptuning fungerer absolutt best på en overtrykksmotor. Mao turbo / kompressor. Det er lite å hente på chiptuning på en sugemotor. Da bør en ( stort sett ) heller sette pengene i å bytte deler i motoren.
Del 2: Det er kun 2 hovedmåter å tune på:
Metode 1:
Du kan gjøre dette i bilens egen styreenhet, bilens egen hoved Pc. ( Også kalt Ecu en )
Dette vil si at en endrer de verdiene som sitter i bilens ecu som i første rekke har med verdier innenfor innsprøytingen av drivstoff ( mengde, lengde, tidspunkt, trykk ) turbo trykk eller lign. Ofte benyttes ordet parametere i stedet for verdier, da man ”skriver inn nye parameter” i styresystemet.
Metode 2: Eller du kan gjøre dette med en ekstern data boks som du kopler på bilen.
En slik boks tilkoples motoren på visse kontakter, og henter informasjon derifra. Så endres – optimaliseres - disse slik at bilen i praksis da får andre parametere som den i ”utførelsesfasen” utfører enn de som ble sendt fra bilens styreenhet.
For begge metodene brukes uansett ordet " chiptuning ". Og for begge metodene så er det i all hovedsak de samme parammeter som må og skal endres for å oppnå den tuning effekten man ønsker.
Del 3: Fordeler og ulemper – Hva skal du velge?
Fordeler med boks tuning:
Den absolutt vanligste måten for de fleste å chiptune sin bil på fordi:
1) Rimelig i innkjøp
2) Du får den rett hjem i postkassen og må ikke til verksted.
3) På de fleste biler gir den meget god både effekt og drivstoff økonomi.
4) Du kan ofte ta den med deg til neste bil og spare ytterligere kroner
5) Du kan fjerne den før verksted besøk, fordel mht garanti etc.
6) Bilens "hjerne" blir ikke endret permanent - derfor ingen krav om å endre på vognkort!
Ulemper med boks tuning:
Kan være skremmende å montere selv?
På enkelte bilmodeller kan det være vanskelig å få god effekt. Krever velutviklede sett
Som ved tuning av styre enheten, enkelte bilmodeller kan ikke chiptunes på denne måten.
Faremomenter med boks tuning:
Dårlig sett kan gi feilkoder, svart røyk eller liten effekt.
Du kan feil kople, det vil gi feil koder. ( Pass på at du får med god monteringshjelp )
Fordeler med tuning av bilens Ecu, ( Obd tuning, seriell tuning, lodding ):
Kan tilpasses maksimalt til din bil. Kan i enkelte tilfeller gi noe mer effekt enn boks
Du har ikke en ekstern enhet på bilen din.
Normalt kan dette ikke sees av et vanlig verksted – ref garanti.
Ulemper med tuning av styre enheten:
Normalt dyrere å anskaffe enn boks
Må til verksted for å få det utført. Evt bruke SPD eller PPC tuning datamaskin.
Du kan miste tuningen ved verksted besøk hvis verkstedet legger inn ny software.
Kan ikke taes med til neste bil- gjelder ofte også såkalte OBD bokser, se del 4
Som ved boks tuning, enkelte bilmodeller kan ikke chiptunes på denne måten
Faremomenter med tuning av styre enheten:
Det kan skje feil under innlasting av ny programvare som gjør at bilen ikke starter.
Du kan ha ett ”ivrig” firma som går for langt / gjør feil og skader motoren alvorlig
Del 4 – For spesielt interresserte - Ord og uttrykk- Hva vil de si?
Hvilke ord brukes om de forskjellig tuning typene, og hva er forskjellene:
Metode 2. Tuning via ekstern boks.
Boks tuning, power boks. Effekt boks. Chiptuning etc etc.
Det er her forskjellige måter å tilkople seg på. En kan bla kople seg på rail sensor ( diesel trykket) eller på hver enkelt dyse, på gasspådrags systemet, luft masse måler, batteri, eller turbo sensor.
Det er normalt at det er forskjellige tilkoplinger til de forskjellige bilmodellene da det er forskjellig hvordan dataene er lagret og systemer bygget opp i styre enheten. Det er ikke slik at en type er best uansett.
Metode 1: Tuning av styre enheten
Ord som brukes: OBD tuning, en må " boote" ecuèn. Ecu tuning, Seriell tuning, Bytte chip, chiptuning, eprom, lodde chip, trimme hjernen, Bdm tuning, SPD eller PPC tunng etc etc.
Tuning av styre enheten skjer på 4 forskjellige metoder:
Litt om disse 4 metodene:
A:
OBD chiptuning også kalt seriell tuning. Tuning via datamaskin på en del av de vanlige turbo bilene fra 2000-2010. Enkel tilkopling via bilens standard On Board Diagnostic ( OBD kontakten ) kontakt også kalt diagnose kontakten. Man kan evt kjøpe en liten datamaskin tilpasset din bil slik at en selv kan laste dette inn og ut. Vanligst i Norge er SPD boks fra Bestchip.no eller BSR som har sin PPC tuning. PPC boksen låses mot chassis nr slik at denne kun kan benyttes til 1 stk bil. SPD boksen er fri, mao kunden har full råderett over det produktet han har kjøpt, og kan således benyttet dette til sin neste bil.
Faremomenter ved Obd tuning / seriell tuning: Hvis bilen har fått ny software på service, så må man ha backup av den nye original softwaren før en laster inn tunet versjon. Hvis ikke kan du risikere at du ikke får startet og bilen må på verksted for å få inn original versjonen.
B:
Chipuning med boot mode: En ” utvidet OBD tuning " metode. Mer og mer vanlig på nye bilmodeller. Her ligger softwaren i styre enheten på en måte slik at en ikke kan benytte seg av OBD porten, eller OBD porten har ikke den nødvendige kommunikasjonen som må til mot styre enheten. En må da kople seg direkte inn på styre enheten i bilen for overførsel av data. Standard Obd tuning eller seriell tuning fungerer ikke her!
C:
BDM chiptuning. Noen biler må programmeres direkte på styreenheten slik motorfabrikanten gjør dette. Tilkopling via dette kalles BDM tuning.
D:
Lodding, Her byttes en en del i styreenheten, en chip- prom, ( alt . eprom eller eerpom, ). Denne nye chippen settes så opp med ett annet program.
Link til hovedsiden Link til kontakt oss